Lihaskuntoharjoittelu ja venyttely pitävät kehon vetreänä

Lihaskuntoharjoittelu ja venyttely auttavat pysymään kunnossa

Lihaskuntoharjoittelu ja venyttely pitävät kehon hyvässä kunnossa ja ovatkin siksi oleellinen osa hyvinvointia. Jos lihaskunnon ylläpitämiseen ei tahdo löytää sopivia ohjeita, kannattaa käyttää jo valmiiksi olemassa olevia kunto-ohjelmia. Kuntoplus tarjoaa kätevän 9 viikon harjoitusohjelman, joka saa kehon virkeäksi. Harjoitusohjelman aikana treenataan vatsalihaksia, lankutusta, etunojapunnerruksia, jalkakyykkyä, leuanvetoa ja käsinkohontaa. Kaikki treenit ovat perustreenejä, joita myös aloittelijat voivat hyödyntää omissa harjoituksissaan. Vatsalihasliikkeitä tulisi tehdä jokaisella viikolla kolmesti 10-15 liikkeen sarja. Muista myös pitää tauko sarjojen välissä. Lankutus aloitetaan varovasti. Kaksi ensimmäistä viikkoa tehdään niin pitkään kuin suosiolla jaksaa. Mielellään tämän ajan tulisi kuitenkin olla ainakin 30 sekuntia, mutta toisaalta taas ei 40 sekuntia pidempi. Lankutusaikaa aletaan nostamaan hiljalleen. Jos lankutusta on harrastanut enemmänkin, voi vaikeusastetta lisätä laittamalla painolastilla varustetun repun selkään. Etunojapunnerruksissa toimii sama tekniikka. Ensin tehdään niin monta kuin jaksetaan, sitten aletaan hiljalleen lisäämään tavoitteita. Kokeneemmat punnertajat voivat ottaa jalannoston samaan aikaan punnerruksen kanssa. Jalkakyykyssä tulisi ensin tehdä kolmesti kymmenen toiston sarja, jonka jälkeen sarjoja lisätään vielä yksi. Leuanveto lienee kaikista haastavin liike. Siinä tulisi pyrkiä tekemään kolme kymmenen vedon sarjaa aluksi. Jos liike tuntuu hankalalta, löytyy kuntosaleilta laitteita, joilla voi tehdä kevennettyä leuanvetoa. Lihaskuntoharjoittelu ja venyttely ovat tärkeitä asioita keholle, joten niitä ei kannata unohtaa.

(Visited 70 times, 1 visits today)